Çalışma yaprağı-1
GİRİŞ
Öğrencilere sigara içen ve içmeyen bir adamın akciğer
fotoğrafları göstererek bu fotoğraflarda ne gördükleri sorulur. Alınan yanıtlar
doğrultusunda bugünkü dersin konusunun
ne olacağını öğrencilerden tahmin
etmeleri istenir. Tahminlerden sonra bir
önceki günüğn kon usu ile ilişkilendirilerek bugünkü dersin konusu söylenir.
SÜREÇ
Öğrencilere aşağıdaki
sorular yöneltilerek bir beyin fırtınası yapılır:
1.Sigarada sağlığa zararlı kaç çeşit madde vardır?
1.Sigarada sağlığa zararlı kaç çeşit madde vardır?
2.Sigara, vücudumuzda
en çok hangi organlara zarar verir?
3.Alkol kullanımının
vücudumuza verdiği zararlar nelerdir?
4. Sigara ve alkol
kullanımı, kişilerin sosyal hayatlarını nasıl etkiler?
Öğrenciler, sigaradaki zararlı maddeleri ve etkilerini
göstermek amacıyla, plastik küçük bir şişe, bir miktar pamuk, pipet (veya
plastik boru), mantar tıpa, üç tane sigara kullanarak; sigara içen bir insanın
soluk alıp vermesinde sigaranın etkisini temsil eden bir modeli nasıl
oluşturacaklarını tahmin etmeye çalışırlar.
Bu amaçla sınıf gruplara ayrılır. Model oluşturulurken;
plastik şişenin içine bir miktar pamuk (akciğeri temsil eder) konur. Şişenin
içinde biraz su bulunması daha iyi sonuç alınmasını sağlar. Plastik şişenin
ağzı, içinden pipet veya plastik boru (soluk borusunu temsil eder) geçirilmiş
mantar tıpa ile kapatılır. Eğer mantar tıpa ve pipet bulunamıyorsa, plastik
şişenin kapağı, sigara girecek şekilde delinir. Pipetin dışarıda kalan ucuna
sigara yerleştirilir. Sigara yakıldıktan sonra plastik şişe sıkılıp gevşetilir.
Bu işlem üç adet sigara bitene kadar sürdürülür.
Bu sırada çıkacak dumandan öğrencilerin etkilenmemesi
için grup sayısına dikkat edilmeli ve sınıf havalandırılmalıdır. Hava şartları
uygunsa, etkinliğin bahçede yapılması daha uygun olacaktır. Öğrenciler şişedeki
pamuğun, pipetin, su damlalarının rengindeki değişimleri gözlemler. Hangi
maddelerin bu renk değişimlerine neden olduğunu irdeler. Sigara içen kişilerin
ağız, diş, soluk borusu ve akciğerlerinin nasıl etkilendiği ile ilişki
kurarlar.
Gruplara çalışma kağıtları dağıtılarak, grupların tartışıp
soruları uygun şekilde cevaplamaları istenir. Gruplar sonuçlarını sınıfla
paylaşır.
Grup Çalışma Kağıdı
Günde iki paket sigara
tüketen bir kişi haftada kaç lira harcar?
Bu kişi aylık bütçede
sigara için kaç lira ayırır?
Bu gider yıllık bütçede
ne kadar görülür?
Bu kişi sigara
içmeseydi, tasarruf edebileceği parayla neler satın alabilirdi?
DEĞERLENDİRME
Proje ve Poster Çalışması Öğrenciler, sigara ve
alkolün zararlarını anlatan bir proje ve poster çalışması hazırlarlar.
Araştırmalarında;
1.
Sigara ve alkol hangi hastalıklara yol açar?
2.
Sigara içmediğiniz halde kendinizi sigaranın zararlı
etkilerinden korumak için neler yapıyorsunuz?
3.
Günde bir paket sigara içen bir insan bir ay, bir yıl,
on yıl süre içtiğinde parasal açıdan ne kadar zarar görür?
4.
Günde bir paket sigara içen bir insan bir ay, bir yıl,
on yıl süre içtiğinde attığı sigara paketi, izmariti vb. atıkların çevreye
etkileri nelerdir?
Sorularının cevabının bulunması istenir. Hazırlanan
projeler ve posterler aşağıdaki formlar kullanılarak değerlendirilir ve
portfolyo dosyalarında saklanır.
Çalışma yaprağı-2
Materyal tasarım örneği-1 |
Materyal tasarım örneği-2 |
Materyal tasarım örneği-3 |
Materyal tasarım örneği-4 |
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder